Herinneringen herdenken - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Alice Kate - WaarBenJij.nu Herinneringen herdenken - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Alice Kate - WaarBenJij.nu

Herinneringen herdenken

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

23 Februari 2008 | Chili, Punta Arenas

Lieve allemaal,

Punta Arenas zal altijd in mijn herinnering blijven als de stad waar we ons verbonden weten met anderen aan de andere kant van de wereld door dat wat ons bindt en niet door dat wat ons scheidt, hetzij bij leven hetzij door de dood. Er was een billbord met vlinders met de zin: Un mundo du possibidades. Ik heb dat vertaald met: Een wereld van mogelijkheden.

Voordat we het bericht van het overlijden van Coby lazen waren we in prachtig weer op de begraafplaats van Punta Arenas waar o.a. een monument is voor omgekomen indianen die het veld moesten ruimen voor de nieuwe gringo´s uit Europa. Tot onze stomme verbazing vonden we daar tussen de duizenden overige graven een familiegraf van ene familie Kingma. Wellicht familie?
De familie Braun heeft in ieder geval veel voor de stad betekend. Er is een heel museum aan gewijd met in de tuin stoelen van hout in de vorm van geopende handen. Bij een kunstenares die sieraden maakt met indiaanse rituele afbeeldingen hebben we ons laten informeren over de betekenis en hebben we onszelf iets moois gekocht.
Maar we kwamen naar Punta Arenas voor... de pinguins. We moesten echt voor onszelf opkomen om er ook echt te komen. Eerst was de boot naar het pinguineiland gecanceld, maar zouden we wel naar een andere colonie gaan. Vervolgens vergat deze touroperator ons op te halen... Uiteindelijk zijn we door een inderhaast ingeschakelde reservebus bij het sluiten van het park alsnog naar de pinguins geweest. Voordeel: de grote bussen waren al weg en we hadden de pinguins voor ons alleen. Nadeel: een heleboel frustratie vooraf, die we in deze dagen niet zo goed erbij konden hebben.
Maar wat zijn het leuke beestjes en wat riep het veel herinneringen aan eerdere tijden op..

Ons verblijf in Punta Arenas sloten we af met een kleine herdenking in de kerk voor Coby. Zonder dat Margreet en ik het afgesproken hadden liepen we naar dezelfde kerk. Samenopweg. Na een stil begin luidden de kerkklokken 10 keer. Het voelde goed om ´Hier ben ik´(zie Franciscus: belangeloos liefhebben) samen te lezen en om ´There is love´ van Paul Stookey te zingen. We weten nu dat we een dag te vroeg waren maar het voelde goed om het in Punta Arenas af te sluiten, waar we ook het bericht ontvangen hadden.

Verenigende liefde, eenheid:

Father in heaven grant to your children mercy and blessing, songs never ceasing:
love to unite us, grace to redeem us, Father in heaven, Father, our God.
(Vader in de hemel, schenk uw kinderen genade en zegen, liederen zonder einde;
verenigende liefde, genadige verlossing, Vader in de hemel, onze God)

Jesus redeemer, may we remember your gracious passion, your resurrection;
Worship we bring you, praise we shall sing you, Jesus redeemer, Jesus our Lord.
(Jezus, verlosser, breng ons in herinnering uw genadevolle passie, uw opstanding;
Wij brengen U lof, Wij zingen Uw eer, Jezus verlosser, Jezus, onze Heer.)

Spirit descending, whose is the blessing, strength for the weary, help for the needy,
Sealing Christ’s Lordship, spirit descending, spirit adored.
(Geest die van boven komt en ons zegent, die kracht geeft aan de zwakkeren, helper in nood
bezegelt Christus’ heerschappij, zegent onze aanbidding. Geest van boven, geliefde Geest)

Maar ook:

Ubi caritas et amor, Ubi caritas Deus ibi est.
(Waar goedheid is en liefde, daar is God)

En in de kerk:

Waar er twee of drie bijeen zijn in Mijn Naam zal Ik zelf bij hen zijn. |Ik zal er zijn (2x)|

Van pinguins tot mensen:

Halleluja, de vogels laat Gij zingen, Halleluja, de vissen laat Gij spelen,
Halleluja, voor alle, alle dieren, Halleluja, hoe groot en goed zijt Gij, Heer!
Refrein:

Halleluja, want Gij, Heer, schiep de mensen, Halleluja, zij beelden uit: uw liefde,
Halleluja, voor ieder volk op aarde, Halleluja, hoe groot en goed zijt Gij, Heer!
Refrein:

Halleluja, Gijzelf zijt mens geworden, Halleluja, voor Jezus, onze Broeder,
Halleluja, zijn Naam mogen wij dragen, Halleluja, hoe groot en goed zijt Gij, Heer!
Refrein:

Halleluja, Hij heeft tot ons gesproken, Halleluja, Hij is voor ons gestorven,
Halleluja, om ons is Hij verrezen, Halleluja, hoe groot en goed zijt Gij, Heer!
Refrein:

Opgedragen aan Coby:

Ik was daar toen je leven aanving, en Ik vormde je daar door de liefde van een paar.
Ik was daar toen je leven aanbrak, en zei: ‘Hier ben Ik.’

Ik was daar toen je zacht gewiegd werd, warme zorg om je heen, jij, geliefd bij iedereen.
Ik was daar toen je zacht gewiegd werd, en zei: ‘Hier ben Ik.’

Ik was daar toen je jong en sterk was, soms meegaand, soms vol strijd, zoekend naar rechtvaardigheid. Ik was daar toen je jong en sterk was, en zei: ‘Hier ben Ik.’

Ik was daar toen je huis nog dicht zat, jij je deuren ontsloot en de vreemde toegang bood.
Ik was daar toen je huis nog dicht zat, en zei: ‘Hier ben Ik.’

Ik zal zijn waar je bent of gaan zal, tot je lijf het begeeft en je door de dood heen leeft.
Ik zal zijn waar je bent of gaan zal, en zei: ‘Hier ben Ik.’

  • 23 Februari 2008 - 06:38

    Diana:

    Bedankt dat jullie, op eigen wijze, zo met ons meeleven. Ik wens jullie veel geluk en vrede op de rest van jullie reis!

  • 23 Februari 2008 - 18:11

    Nies En Johan:

    Dag lieve meiden, wij sturen deze naar Alice,maar uiteraard is deze ook voor margreeth.
    Vandaag hebben we de mail open gemaakt, en zijn ook erg geschrokken van het overlijden van de moeder van Diana, daar we dachten dat het weer de goede kant op ging. Wij zijn zelf een weekje weg geweest naar Texel, leuk, goed weer en lekker met z'n tweetjes. Wat goed van jullie dat er een moment was om even stil te staan bij een stukje leven en dood.
    We genieten steeds van jullie berichten en foto's
    Volgens ons komen jullie dadelijk weer in een wereld waar het weer wennen wordt, maar toch moet de draad dan weer worden opgenomen.
    De vakantie loopt nu een beetje naar zijn einde toe, maar geniet en snuif veel op van de omgeving waar jullie nu weer zijn.

    groetjes
    Nies en Johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alice

Pelgrim op aarde, pelgrim een leven lang, zoeken een mens te zijn, weigeren gejaagd en bang levenloos te leven, en daarom vol levensdrang: gaandeweg de weg gaan, gaan onbegane weg. Na een jaar van toeleven naar dit deel van mijn pelgrimage op aarde, ga ik volgende week op weg naar Argentinie en Chili. Het zal daar warm en koud zijn, de natuur zal overweldigend zijn, de mensen zullen nieuw en vaker onverstaanbaar zijn. Ik heb er zin in om deze onbegane weg tot begane weg te maken! In mijn rugzak neem ik waarschijnlijk meer mee dan ik nodig heb, maar er zitten in ieder geval ook 44 liederen in waar ik (ver)beel(ding)en bij wil gaan zoeken. De reis zal gaan van Iguazu via Buenos Aires naar Pathagonie. Vandaar naar Punta Arenas en Bariloche. Gelukkig kan ik met Margreet ter plekke al veel delen van deze reis, maar hoop ik jullie op de hoogte te houden via deze site. Dus: tot binnenkort!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 16516

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 27 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: