Afstemmen in tegenwind - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Alice Kate - WaarBenJij.nu Afstemmen in tegenwind - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Alice Kate - WaarBenJij.nu

Afstemmen in tegenwind

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

20 Februari 2008 | Chili, Punta Arenas

Lieve allemaal!

Ik begrijp van Clem (hoe weet je dat?) dat er al meer dan 1600(!) hits zijn op deze site! Ik hoef jullie straks niets meer te vertellen als ik terugkom. Dat komt goed uit, dan kan ik naar jullie verhalen luisteren. Want we zijn weer even met de beide benen op de grond gezet met het bericht van het overlijden van de moeder van een goede vriendin. Diana en Wim, we leven met jullie mee en zijn morgen 10 uur(14uur bij jullie)in een kerk.

De afgelopen dagen waren al anders dan anders. We kwamen duidelijk in een ander klimaat. De wind werd guurder en forser, ver boven een nederlands weeralarm, de wisselingen van bed te vaak, de mensen om ons heen minder betrouwbaar(ben mijn mooie doek uit de Sinai kwijt en de transfer naar het hotel in Punta Arenas was er niet) en zelf mochten we onze vrouwelijke plicht met bijbehorende humeurigheden beleven wat het afstemmen op elkaar iets minder vanzelfsprekend maakte. Ook misten we beiden ons thuisfront. Gelukkig kwamen we steeds weer vol overtuiging bij elkaar uit dus gaan we nog meer met elkaar verbonden samen verder.

De Torres del Peine bood weer wonderschone plaatjes. Met een bus was het nog een tocht van 2 uur het park in. Op een van de foto´s zie je aan de voet van de Torres onze refugio liggen. Vanuit het bed zag ik dus die drie ´Torres´, d.w.z. als er geen wolken voor hingen. Dezelfde dag zouden wij ze gaan zien! Dat betekende wel een tocht van 4 uur heen en 4 uur terug en een klim van meer dan 1000 meter waar de eerste 750 in de eerste 2uur waren. Na deze klim was de wind echter soms tot een flinke zuidwesterstorm aangezwollen, het zicht op de Torres verdwenen en was de poncho op sommige plekken onmisbaar vanwege de regen. We besloten eerst wat bij te komen in basiskamp Chili. Daar was het gezellig en warm, we hadden ons spelletje en dat maakte de teleurstelling dat we ze niet meer te zien zouden krijgen aanvaardbaar. Na een flinke pauze zijn we weer teruggegaan naar onze refugio en hebben ons de rest van de avond beziggehouden met andere nederlanders en met het krijgen van dekens en lakens. Uiteindelijk vonden we het bed opgemaakt maar mijn omslagdoek was wel uit mijn tas verdwenen. Het duurde even voor ik weer de slaap kon vatten, waar ik me eerder op de avond heerlijk rozig had gevoeld. Iemand vond kennelijk dat ik deze doek niet meer nodig had. Iemand eigende zich iets van mij toe, iets wat ik heel erg zou gaan missen. Genoeg stof tot nadenken.
De volgende dag was een ander deel van het park aan de beurt. (Weer)met een bus naar een ander deel(Lago Grey) waar midden in een meer een door gletsjers opgestuwde wal lag. Hier overheen lopend werd je compleet van de sokken geblazen en zouden we in Nederland het dringende advies gekregen hebben alleen naar buiten te gaan als het echt nodig was. En wat doen wij: wij lopen eroverheen om naar een gletsjer te kunnen kijken en om die wind te voelen. De kiezeltjes vlogen ons om de oren en voor elkaar waren we ook even onbereikbaar doordat alles overstemd werd door de wind.
Terug in Puerto Natales waren we zo moe dat we alleen nog wilden eten en slapen om de volgende dag fit genoeg te zijn voor de volgende busreis naar Punta Arenas. Helaas kan ik dit nu niet aanklikken op de kaart omdat de popup geblokkeerd wordt. Het ligt halverwege tussen Punta Arenas en de zuidelijkste oostpunt van Chili (dit voor Dianne en Frieda, e.a.). Ik wil jullie weer hartelijk bedanken voor jullie reacties. Jaqueline, je hebt helemaal gelijk wat mij betreft! Ik hoop dat jullie het samen goed gehad hebben in Zeeland!
Willem, alvast bedankt voor het opzoeken van de namen van de vlinders. Dat spaart mij thuis een hoop uitzoekerij! En Marlies en Margriet, hoe gaat het met jullie?

Alle liefs, Alice

Afstemmen in tegenwind:

Vredevorst kom tot ons, zoveel scheidt uw mensen.
Jezus, sticht gemeenschap, dat uw volg leeft in vrede.
Zoon van God die liefde is, zoveel bindt ons samen,
Kom nu en verzoen ons, maak uw volk tot één lichaam.
Kom nu en bevrijd ons Heer, zoveel dat ons neerdrukt,
Heel de wereld hunkert, Jezus breng ons tot eenheid.
Kom o vrede wereldwijd – hoop van alle volken,
Droom die wij maar dromen, Vredevorst, kom nu tot ons.

Maar ook:

Brother, sister, let me serve you, let me be as Christ to you;
Pray that I may have the grace to let you be my servant, too.
(…)

We are pilgrims on a journey, fellow trav’llers on the road;
We are here to help each other walk the mile and bear the load.
(…)

I will hold the Christlight for you in the night-time of your fear;
I will hold my hand out to you, speak the peace you long to hear.
(…)

I will weep when you are weeping; when you laugh, I’ll laugh with you.
I will share your joy and sorrow till we’ve seen this journey through.
(…)

When we sing to God in heaven, we shall find such harmony,
Born of all we’ve known together of Christ’s love and agony.
(…)

Brother, sister, let me serve you, let me be as Christ to you;
Pray that I may have the grace to let you be my servant, too.
(…)


Daar wil je zijn!

Een plek waar je komen mag, een plek waar je dromen mag,
een plek waar je bomen mag, Daar wil ik zijn!

Een stek waar je welkom bent, een stek waar je elkaar kent,
Een stek waar je samen bent, Daar willen wij zijn!

Een plaats waar je kracht opdoet, een plaats waar je wordt gevoed,
een plaats waar je God ontmoet, daar wil je zijn!

Een thuis waar je schuilen kunt, een thuis waar je huilen kunt,
een thuis waar je luist’ren kunt, Daar willen zij zijn!

Pelgrim, creeer die plek, Pelgrim plant een stek,
pelgrims, vindt een plaats, Pelgrims, vorm een thuis!

En wat nu als er van je genomen wordt?

Wie met lege handen open staat, wordt met gaven overladen.
Wie bezit en macht vergaart, zendt Hij onverzadigd heen.

Al wie trots van hart zichzelf verheft, gaat in eenzaamheid verloren.
Wie in eenvoud dienstbaar is, wordt een teken van Gods kracht.

Aan de armen schenkt Hij overvloed, nooit zal Hij zijn kind vergeten.
Machtelozen richt Hij op, onweerstaanbaar is de Heer!

Waar maak je je nou druk over?

Nada te turbe nada te espante; quien a Dios tiene nada le falta.
Nada te turbe, nada te espante: Sólo Dios basta.
(Laat niets je verontrusten, laat niets je beangstigen: die God heeft zal niets ontbreken)

  • 20 Februari 2008 - 16:20

    Margreet:

    Dankjewel voor je steun en dat je mij aan het lachen maakt!
    Liefs, M.

  • 20 Februari 2008 - 17:35

    René:

    Dag Alice,
    je hebt een schitterende kijk op de dingen. ik vind de foto's bijzonder goed genomen. natuurlijk ben ik erg nieuwsgierig en had er heel graag bij willen zijn. alleen al dat klimmen, ik wens jullie beiden heel veel plezier voor deze laatste week en kijk uit naar wat jullie in het vulkanisch gebied te zien zullen krijgen. ik wens jullie een goede vlucht naar Puerto mont
    en ik vind dat jullie er schitterend uitzien! heb het heel goed. heel veel liefs van René

  • 20 Februari 2008 - 17:50

    Delia:

    Elke dag kijk ik of er weer wat op staat. De term "vrouwelijke plichten" had ik nog niet gehoord! Van Rene heb ik je reisschema gekregen.Op Bram's trouwdag gaan jullie jouw geliefde pinguins bezoeken. Kijk je ogen uit!Groeten, Delia.

  • 20 Februari 2008 - 21:19

    Henny:

    Wat fijn dat jullie nu samen waren (zijn) om de verbijstering om het overlijden van Diana's moeder te kunnen delen. En dat jullie elkaar weer 'gevonden'hebben'.

  • 21 Februari 2008 - 08:23

    Rinske:

    Dag Alice,
    wat leuk om via Margreets site ook op jouw weblog uit te komen! Heel bijzonder om te lezen hoe jullie dezelfde dingen toch heel anders ervaren en verwoorden. Ik lees me je mee!
    Groetjes,
    Rinske (rinskescholten.waarbenjij.nu)

  • 21 Februari 2008 - 08:45

    Marlies:

    lieve Alice,

    hier ben ik weer! ik lees nog steeds vol ver- en bewondering je reisverslag en ik geniet van alles wat jullie beleven, al vind ik wel dat anderen van je spullen moeten afblijven ...
    het is fijn dat jullie weer sámen kunnen genieten zo ver van huis in een totaal andere omgeving
    gisteren was ik - denk ik - net zo moe als jullie, zonder in weer en wind over wiebelige loopbruggen te gaan; vandaag is het rustiger.
    al schrijf ik hier soms niet, ik blijf je volgen en wens je nog veel moois.

    liefs, Marlies

  • 21 Februari 2008 - 14:32

    Margriet:

    Dag Alice (en Margreet)

    Bij jullie heerst de wind, hier heerst de griep en ook die is hardnekkig. Er blijft niet veel ander over dan je maar gewoon aanpassen, dus.
    Mooie foto's heb je weer, al voel ik bij deze niet zo'n behoefte om er in te kruipen, ik ben meer van de comfortabele omstandigheden.
    Al die hits op jouw site betekent echt niet dat je onder een vertelavond uitkomt als je terug bent hoor. Had je blijkbaar gedacht maar gaat niet gebeuren, reken daar maar op.
    Ik zie uit naar je volgende avonturenverslag.

    Fijne dagen nog, groetjes aan allebei.
    Margriet

  • 22 Februari 2008 - 13:20

    Boukje:

    Leuk om jullie te volgen, hoop dat je straks met heel veel plezier kunt terugkijken op alles wat je beleefd hebt.
    Nog een hele goede reis en nieuwe rervaringen toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alice

Pelgrim op aarde, pelgrim een leven lang, zoeken een mens te zijn, weigeren gejaagd en bang levenloos te leven, en daarom vol levensdrang: gaandeweg de weg gaan, gaan onbegane weg. Na een jaar van toeleven naar dit deel van mijn pelgrimage op aarde, ga ik volgende week op weg naar Argentinie en Chili. Het zal daar warm en koud zijn, de natuur zal overweldigend zijn, de mensen zullen nieuw en vaker onverstaanbaar zijn. Ik heb er zin in om deze onbegane weg tot begane weg te maken! In mijn rugzak neem ik waarschijnlijk meer mee dan ik nodig heb, maar er zitten in ieder geval ook 44 liederen in waar ik (ver)beel(ding)en bij wil gaan zoeken. De reis zal gaan van Iguazu via Buenos Aires naar Pathagonie. Vandaar naar Punta Arenas en Bariloche. Gelukkig kan ik met Margreet ter plekke al veel delen van deze reis, maar hoop ik jullie op de hoogte te houden via deze site. Dus: tot binnenkort!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 16511

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 27 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: